onsdag 19 mars 2014

GB 44/Mera modeller från Strömbergshyttan



Har sett en del uppgifter på webben, om de här modellerna med det vita "bubbelunderfånget", att det skulle vara Gunnar Nylunds design. Men personligen tror jag att flera istället har Asta Strömberg som upphovsman. Uppgifter från tidningsartiklar om henne stöder också den uppfattningen. En av glasarbetarna från den tidens Strömbergshyttan som jag nyligen talat med, är dock helt inne på att Gunnar Nylund designat såna här glas, vilket jag också tror kan vara riktigt. Det finns en vas i den här tekniken och med hajtandsformad överdel, som jag tror han kan ligga bakom. Men just denna formen på skål/vas är väldigt lik andra skålar av Asta Strömberg, bl.a några som har hennes egna signatur ingraverad och som är från en en exklusiv mindre serie, vissa unikat, som togs fram med liknande underfångsteknik, men där posten (som jag förstått) rullades i ett tvättpulver som gjorde att bubbelunderfånget blev ljusblått och mera genomskinligt. Även äggformen återkommer i de äggformade skulpturer med luftringar, som min far hyttmästaren vid bruket, skrivit att Asta Strömberg står bakom. Vasen till höger på bilden, är dock i sin längre variant från en katalog jag har, mera lik vasformer som Gunnar Nylund tidigare tagit fram. Att denna lägre modellvariant blivit lite annorlunda tror jag har med variationer i den manuella tillverkningen att göra. Man ska veta att detta är vaser som helt drivs ut på fri hand, utan några formar inblandade.


 Årtalen för designen ligger troligtvis kring början av 1970-talet. Vid den tiden (från minst 1967 och framåt) ritade Nylund glas på frilans för Strömbergshyttan. Vad jag själv kommer ihåg från min ungdomstid så besökte han bruket vid ett antal tillfällen även under sin frilansande tid, och kan möjligen ha gjort någon eller några modeller i den här tekniken? Men hur de här metoderna med luftblåsor i underfånget kom till, är jag inte säker på. Min gissning är ändå att det vita bubbelunderfånget delvis kan vara Asta Strömbergs idé och något som lanserades mellan 1970-72? Vidare efterforskningar kanske kan ge svar.

Okänt modellnummer, 9x12,5 cm.

P 249, här 10cm hög.

B 1134, denna 17 cm.

Skålens modellnummer är jag inte helt säker på. Men den äggformade elipsen heter P249 och vasen B1134. Den hajtandsformade vasen jag talade om tidigare och som förmodligen är Nylunds, har modellnummer B 1104.

Jag har även kommit över en vas i den blå underfångsfärgen (som jag misstänker man får fram genom att rulla posten i ett tvättmedelspulver).  Modellnumret som finns angivet i botten (B1063) indikerar att den lanserades vid mitten av, eller strax efter mitten av 1960-talet. Den blå underfångstekniken tror jag dock inte kom förrän tidigast kring 1969-70.

B 1063.

Vem som formgett den här modellen är också något som får efterforskas mera kring, innan man kan ge säkert svar. Men jag skulle kunna tänka mig att det kan vara Gunnar Nylund? Eventuellt är det han som också är upphovet till det blå underfånget? Men det ska enbart ses som en gissning. Strömbergshyttans modell- och formgivarhistoria är alldeles för lite dokumenterad, så jag hoppas ni som läser min blogg har överseende med att det kan komma nya uppgifter allt eftersom, och som vänder upp och ner på det jag skrivit och spekulerat kring tidigare.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar