tisdag 4 december 2012

GB 1/GLAS FRÅN ÅSEDA PÅ LOKALA LOPPISAR.


Välkommen till Glasbloggen! Den första blogposten (att göra post är förresten det första momentet vid glastillverkning) handlar om Åseda Glasbruk och några vaser som jag hittat på lokala loppisar i Skruv och Lessebo. Fyra julröda bitar och så en gråbrun (går lite mot violett, bilden gör inte färgen riktigt rättvisa). Vad jag luskat ut via googlande så tror jag det är Bo Borgström som formgivit åtminstone fyra av glasen. Den fyrkantiga till vänster har jag inte hittat något om så vem som står bakom designen av den låter jag vara osagt, men den har i alla fall en Åseda-etikett. Denna vas samt hundbens/trumpet-vasen och den konformade med luftkula i botten hittade jag på Loppisen i Skruv. Den gråvioletta med utsvängd mitt fanns på Leroy Loppis i Lessebo och bambuvasen hos Hatterians Pinaler.





          


Hundbensvaser med detta utseende gjordes på Åseda Glasbruk och de finns i olika färger med etiketter som har texten "Swedish Art Glass". På flera ställen i webbsidor om glass har jag hittat uppgifter där Bo Borgström anges som formgivare till dessa vaser, men om de uppgifterna stämmer har jag inte fått verifierat. Kanske du som läser detta vet hur det ligger till med den saken? Originaldesignen till hundbensvaserna tror jag dock att Paul Kedelv står för. Han tog fram sådana i Coquille-teknik på Flygsfors under 1950-talet. Dessa har dock inga ditlagda luftbubblor i foten som Åsedas variant. De har heller ingen slätrundad kant i trumpeten utan brukar ha flera rundade utdrag däruppe. Många tycker de här hundbens/trumpetvaserna är fula men jag tycker de är ganska charmiga. De har naturliga former som passar glasets sätt att flyta ut och röra sig när man arbetar med det i hyttan.

Den svagt koniska vasen i mitten tycker jag är en av Borgströms snyggaste modeller. Skulle vara kul om man kunde få tag i andra färger av den. Åseda-etiketten sitter i botten. Den gråvioletta med utsvängd mitt saknar dock etikett. Sea Glasbruk vid Kosta gjorde en liknande modell, men den hade inte en lika mjuk och rundad övergång i utsvängningen. Därför bör denna vara från Åseda och det är Borgström som formgett den vad jag kan förstå av mitt googlande. Den lilla varianten av bambuvas är dock inget att tveka om. En av Borgströms mest populära modeller.

Åseda Glasbruk tillhör de många bruk som gick i graven under 1970-talets krisår. Startade annars tillverkningen så sent som 1947, efter att ha byggts året innan. Efterkrigstiden i slutet av 1940-talet och hela 1950- och 60-talen, var glasrikets storhetstid. I Svenska Glasbruksföreningens skrift inför dess 50-årsjubiléum 1962 uppges att det vid den tiden fanns 110 anställda vid Åseda Glasbruk. På Flygsfors arbetade vid samma tid 200 personer och som mest hade man där varit hela 240 anställda under några år på 1950-talet. På glasbruket där jag växte upp, Strömbergshyttan, arbetade 70 personer under 1962, året då jag fyllde 7 år och började skolan. Då såg framtiden ljus ut och man hade inget annat i tankarna än att man skulle jobba med glas när man blev stor, precis som alla andra som bodde vid bruket gjorde på ett eller annat sätt. 1970-talet skulle dock få mig på andra tankar.


Åseda Glasbruk, troligen 1950-talet. Bilden hämtad från Svenska Glasbruksföreningens jubiléumsskrift 1962.


Åseda glasbruk startades i januari 1947 av flera ledande personer inom näringslivet i sydöstra Småland. Men redan under samma år övergick aktiemajoritéten till direktör Rudolph Grave och kamrer D Baugner i företaget AB Rudolph Grave i Stockholm samt förvaltaren i Åseda Elving Konradsson, vilken också var disponet för Alsterfors Glasbruk. Under 1959-60 övergick ägandet helt till familjen Grave. 1974 köptes Åseda upp av Kronabruken AB som var en nybildad konstellation mellan Gullaskrufs och Skrufs Glasbruk. Nu involverades även Åseda och Björkshult i Kronabruken.

Produktionen i Åseda var till en början mest laboratorieglas, tekniskt glas samt servisglas. Senare övergick den till att omfatta enbart konst- och prydnadsglas i färg med kompletterande serviser. Man arbetade först med två vedeldade 7-degelsugnar varav en användes åt gången. Efter hand övergick man till moderna oljeeldade ugnar som hade större kapacitét och där smältningen förenklades. Bo Borgström var Åseda-brukets designer och formgivare sedan 1960-talets början och han gav produkterna en speciell och igenkännbar stil med djärva färger. Personligen tycker jag han är en av dom som förvaltat traditionen med begreppet "vackrare vardagsvara" allra bäst bland konstnärerna inom glasindustrin. Man sålde stora mängder glas till utlandet, både Europa, Nordamerika och Australien. När Kronabruken AB 1978 lades ner såldes glasbruken och köparna av Åseda glasbruk lade ner tillverkningen.

Nils/

Källor:
Svenska Glasbruksföreningen 1912-1962.
Åseda Hembygdsförening.
Diverse webbsidor om glas.

Fråga gärna, eller kommentera/rätta till/diskutera via kommentarsfunktionen längst ner! Du kan även mejla mig personligen via tri-x@hotmail.se

Tips: Jag visar just nu en fotoutställning på Fotogalleriet i Skruv, som är beläget vid JGA Emballage. Där finns bl.a 11 relativt nytagna svartvita bilder från glasbruken i trakten. Skruf, Åfors, Orrefors, Kosta, Bergdala och Micke Johans Kontglas utanför Örsjö är representerade på utställningen. Den är öppen må -lörd vecka 49, därefter vardagar under ordinarie arbetstider vid JGA Emballage hela vintern t.om 28 mars (se exakta uppgifter i länken). Glasentusisater och andra hälsas varmt välkomna dit!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar