fredag 12 juli 2013

GB 27/Strömbergshyttan B936






En klassisk vas från Strömbergshyttan, modell B 936. Här med smoke-grey underfång och 20 cm hög. Förmodligen den minsta storleken vasen tillverkades i. Den fanns annars valbar i både 27 och 32 cm samt i ett flertal underfångsfärger. Även i klarglas och (som med de flesta vaser) med ett stort antal motiv som dekoration. Av modellnumret kan utläsas att B936 lanserades ca 1960-61. Det är de fakta vi med säkerhet vet om den här modellen.

Designen brukar vanligtvis tillskrivas Gunnar Nylund, men tiden för lanseringen tyder mera på Asta Strömberg. Nylund var inte engagerad som formgivare vid Strömbergshyttan mellan 1957 och 1966 av de fakta jag känner till att döma (se tidigare blogposter). Jag tycker även det blir lite väl tjatigt om jag utan mera underbyggnad än ren gissning tar upp att det kan vara en modell som har sitt ursprung i hans produktion och som Asta Strömberg vidareutvecklat, så därför lämnar jag det för fri spekulation. Istället relaterar jag till det jag känner till i dagsläget och hävdar att det sannolikt är en vidareutveckling av Asta Strömbergs egna modell B895, även kallad Sputnik. Den är ju helt rund och smal i sin form, men utökar man den bara lite på bredden så blir det precis denna vas B936.

Jag tror inte att det här är fråga om någon av de modeller Nylund menade var av hans basdesign och som fått smärre förändringar de följande åren. Kanske kan vidare efterforskningar ge mera klarhet, men allt jag nu känner till tyder på att detta är en design framtagen av Asta Strömberg. 







Sista bilden visar även en B936 i klarglas. 27 cm hög och med ett motiv med två fiskar som dekoration. Det är utfört med den metod som jag tror togs fram av Rune Strand under hans tid vid Strömbergshyttan 1963-68 och som innebär att man graverar in konturer och sedan hugger i glaset med en stålmejsel (typ smalt stämjärn) mellan konturspåren. Själva motivet har jag ingen beteckning för, annars betecknades gravyrdekorationer med ett C följt av ett nummer. Slipmönster hade P följt av ett nummer och var ofta helt blankpolerade. Även ljusstakar och block/skulpturer hade beteckningen P med nummer (block/skulpturer hade höga nummer), men eftersom beteckningarna för slipmönster alltid förekom i kombination med ett nummer för vasen (B_ _ _  P_ _ _) eller den glastyp det användes på, undviks förväxlingar av modellnumren. Den som ritat motivet är med stor sannolikhet Rune Strand. Det finns flera liknade fiskmönster i katalogerna från den nummerperiod där han tog fram det mesta av gravyrerna och dekorationerna för Strömbergshyttan.  

1 kommentar:

  1. Kom hit via google, finns även 34,5 cm (min är det)

    SvaraRadera