torsdag 26 december 2013

GB38/Kristina Kuylenstierna - formgivare för Strömbergshyttan och Lindshammar.

Kristina Kuylenstierna ca 1967-70.


Kristina Kuylenstierna, f. 1944-, var en kortare period kring 1967-70 formgivare vid Strömbergshyttans glasbruk. Bland det hon formgav har jag sett pappersvikter i kvadratiska format med inslag av färgdekorationer, papperspressar/skulpturer i klarglas med pyramidform samt en skål med innesluten dekoration av järnfilspån i snirkliga former. Skålen har ca 1,5 cm tjocka väggar och driven kant. Den är kring 13 cm hög och mäter ca 16 cm i diameter på bredaste stället. Signerad i botten: "Strömbergsh. K. Kuylenstierna". Jag tycker den är väldigt vacker att se på i belysning. Synd att man inte har sett flera av hennes alster. Kuylenstiernas formgivning för Strömbergshyttan är nog ganska anonym.






Själv har jag inget minne av henne från min tonårstid vid slutet av 1960-talet, men då var man inte direkt intresserad av vilka som ritade glas för bruket heller. Så förmodligen passerade hon förbi ganska obemärkt. Visserligen höll man till ganska ofta i hyttan och sliperiet, och skojade med glasarbetarna. Fast formgivarna var ju inte direkt där dagligen och stundligen, utan endast vid kortare sessioner då man provtillverkade modeller.

Kuylenstierna stannade inte så länge vid Strömbergshyttan. Hon var även en tid på Lindshammars glasbruk, men om det var före eller efter Strömbergshyttan har jag ingen uppgift om. Troligen var det efter Strömbergshyttan, eftersom hon där bara var kring 23-26 år gammal. Bland det hon formgav för Lindshammar har jag sett ett schackspel i blått och klarglas som är fantastiskt snyggt, samt en vas i "P-O Ström-stil" i vitt med blommor i ett grönt enkelt mönster på nederdelen (etikett med "Lindshammar Kuylenstierna" fanns på vasen).
Kuylenstierna verkar sedan ha sysslat med keramisk designverksamhet och handel med konsthantverk (ävenså glas) via några olika egna företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar